sunnuntai 26. huhtikuuta 2015

#3 Esteratsastajaksiko?


Heips! Taukoa kirjoittamisesta on ollut, mutta tiivistäen viimepäivien treenit:

Lauantai 18.4. -Hyppäsin Pojulla pitkästä aikaa kunnolla. Hevosella ja itsellä oli ollut pitkä tauko hyppäämisestä, ja heppa protestoi  mm. siitä, että jalka hipaisi puomia.. Tulihan se kuski sieltä kerran alas, kun unohti, että esteen jälkeen on elämää eikä sinne voi jäädä vain matkustelemaan :)

Sunnuntai 19.4. -Kävin Pojulla maastossa Inkan ja Essin kanssa. Poju oli oikein fiksusti ja oli mukavaa!

Maanantai 20.4. -Menin Pojulla itsenäisesti kavalettityöskentelyä. Hevonen keskittyi mukavasti ja saatiin tehtyä paljon tärkeää, pikkutarkkaa työtä mm. lähestymisien kanssa

Tiistai 21.4. -Kävin ratsastamassa Pojun ennen mopokoulua. Menin ensimmäistä kertaa sen kanssa kangilla. Heppa toimi ihan kivasti, vaikka aluksi oli vähän hakemista molemmilla :-D


Keskiviikko 22.4. -Ratsastin Pojun yhteissoittoharjoitusten jälkeen taas kangilla, ja tällä kertaa molemmat oli paremmassa tikissä. Sen jälkeen tein iltatallin.

Torstai -Hepalla vapaa, itse musiikkiharrastuksissa

Perjantai 24.4. -Menin Pojulla taas kangilla, ja hevonen oli oikein mukava! Tein paljo väistöjä kaikissa askellajeissa, joista se tykkää. Mitä enemmän sillä on tekemistä, sitä paremmin se keskittyy. Tein iltatallin myös.


Lauantai 25.4. eli eilen -Tein aamutallin, ja puolen päivän aikoihin menin estetunnille. Tänään mentiin enemmän teknisiä harjoituksia, kuin rataa toisin kuin viime lauantaina. Poju oli tänään se oma itsensä, kun pahimmat virrat on poissa ja saanut vähän hyppyjä alle viime päivinä. Hypättiin enemmän korkeutta, ja 110cm okseri tais olla suurin mitä mentiin. On se kyllä luottoheppa, kun tätä true kouluratsastajaakaan ei pelottanut! Ehkä minusta vielä esteratsastaja kuoriutuu, nyt kun on kapasiteetikas heppa alla ;) Vähän ketuttaa, kun estesaappaat pienet, jotka myyn ja tilauksessa kouluratsastussaappaat.. Pahasti näyttää siltä että ne estesaappaatkin tulisi hommat.. :-)


Sunnuntai 25.4. eli tänään -Menin Pojulla Salla Salkolan valmennuksessa. Hevonen ja ratsastaja eivät olleet niin säpäkkiä mitä olisi pitänyt, ja Pojulla painoi vähän viime viikon runsas liikutus. Huomenna se saa levätä. Ravissa oli oikein mukava, laukassa olisi saanut olla aktiivisempi, mutta olen silti tyytyväinen, sillä se osaa olla välillä aika hankala :-) Katja ihanasti kannusti minua, että hänelläkin on mennyt aika pitkään, että on saanut Pojuun sen oikean 'touchin'. Tein aamutallin tänäänkin.










 Poju pelästyi kuvaajaa :D
 ...näin siinä kävi..



kaikki kuvat c. Henna Hara


tiistai 14. huhtikuuta 2015

#2 Kuvapostaus & asiaa ratsastuksenopettajista ja valmentajista

     
 
   Ratsastajan on ehdottoman tärkeä löytää luotettava ja vakituinen valmentaja itselleen. Näin valmentaja pystyy antamaan juuri sinulle ja hevosellesi parhaan mahdollisen avun teidät tuntien.    Totta kai on tärkeää käydä eri valmentajien opissa, sillä jokainen valmentaja opettaa vähän eri tavalla ja saattaa esim. sanoa jonkin asian eri tavalla, jolloin se aukeaa sinulle.  
                       
   Ensimmäinen valmentaja oli Päivi "Pake" Kinnunen. Pake oli oikein persoonallinen valmentaja, joka oli napakka, mutta jolla oli huumoria mukana. Minusta minulla ja Pakella oli hyvä suhde, koska tunsin, että Pake luottaa ja uskoo minuun ja taitoihini. Paken valkuissa keskittyi, joskus niinkin hyvin, että Pake nimitti minua vahingossa suihkuksi :-DDD Hymäilin siinä ja mietin, että nyt oli varmaan hyväkin läppä.. Noh, valkun jälkeen sain kuulla mikä se oli ollut :'DD Harmikseni Pake joutui lopettamaan täällä käymisen, sillä kaikille talleille ei aina saatu ryhmiä kasaan.
 
   Nykyään käyn pääosin Salla Salkolan ja Salla Aarion valmennuksissa. Olen menossa myös Salkolan valmennusleirille tänä kesänä, josta olen jo tainnut kertoa. Salkola on sopivan napakka valmentaja ja ottaa jokaisen valmennettavan yksilönä. Salkolan valmennettavat ovat niittäneet paljon menestystä jopa kansainvälisestikin, joten taidan olla hyvän valmentajan käsissa ;)
 
   Aariota ihailen siinä, kuinka hän osaa lukea hevosta. Parhaat valmennukset hänen opissaan ovat olleet ns. "vaikeammilla" hevosilla, tai estepainotteisilla yms. Tämä johtuu varmasti siitä, että Aario on itse kenttäratsastaja ja ratsastanut ja valmentanut varmasti enemmän este- kuin kouluhevosia. Aario on minulle melko uusi tuttavuus, mutta olen pitänyt paljon hänen valmennuksistaan.
 
   Tähän asti olen puhunut valmentajista, mutta entäpä ratsastuksenopettaja? Ratsastuskoulussa ratsastuksenopettaja/ohjaaja on se, jota näkee varmasti enemmän kuin valmentajaa -siksi on tärkeää tulla toimeen opettajan kanssa. Opettajalle pitäisi pystyä puhumaan avoimesti, ja opettajan tulisi ymmärtää, oli sitten ongelmia harrastuksessa tai normaalissa arjessa. Monelle heppatytölle ja -pojalle talli on kuin toinen koti, ja ratsastuksenopettajalla voi olla hyvin suurikin osa lapsen kehitystä ajatellen. Lisäksi monella työn ohella harrastajalla talli on paikka, jossa pyyhitään kaikki muu pois mielestä ja nautitaan. Tämän takia tallin ilmapiiri on hyvinkin suuressa osassa.
 
   Itsellä hevoselämä on ollut hyvin suuri osa elämää viimeiset ~viisi vuotta. Parhaimmillaan lähdin 11-vuotiaana koulusta suoraan ajamaan pyörällä tallille 13 kilometriä.. Siellä sitten oltiin iltaan ja takaisin 13km :-D Mikäs siinä. Luulisi, että tämän takia ei olisi ollut aikaa koululle. Toisin kävi -jaksoin opiskella paljon ahkerammin kun sain arjen tilalle jotain mistä todella pidin.
  
   Nykyään käyn tallilla, joka on vajaa puoli kilometriä kodistani. Täällä minulla on kaikki niin hyvin kun voi ollakin. Talli täynnä hevosia joita ratsastaa, kisata, tukijoita, ystäviä jne. Kaikken parasta täällä on se, että saan olla minä. Se innokas tallihöperö, joka voisi jäädä vaikka vain puunaamaan sitä lattiaa koko yöksi. Se, joka osallistuu aina kaikkeen maan ja taivaan väliltä, mitä tallilla ikinä järjestetään valmennuksista pilateskursseihin, kengityskursseista kisoihin. Se pikku sekopää :-D
 

      Menin Gladilla eli Mg Gladiolla toista kertaa lauantaina 11.4. Tammalla oli vähän tammapäivä:))
Vastalaukkaa (ja jalustimeen juuttunet saapas.....)
       kaikki valkkukuvat c. Henna Hara
Ratsastin Röllin sunnuntaina -poni oli upee!
Gladikin pääs töihin kevyesti:)
Tänään, tiistaina menin Linalla. Huippu turbomummo! Niin kevyt ja letkee. (Kuva vanha Teron valkasta keväällä)

torstai 9. huhtikuuta 2015

#1 Miksi juuri kouluratsastus?

    Niin, miksi? -Koska kouluratsastusta on kaikessa. Esteratsastus on kouluratsastusta esteiden välillä etc. Oikein harjoiteltuna se voimistelee ja vahvistaa hevosta. Lisäksi kaikki liikkeet ovat hevosille luonnollisia, vaikka niin ei heti ajattelisi, kun katsoo ratsukoita tekemässä piffejä ja paffeja sun muuta.
    Olen harrastanut nuorempana tanssia, soittanut kahdeksan vuotta pianoa, sitä ennen kanteletta, laulanut jne. Niistä kaikista on ollut hyötyä ja on edelleenkin, sillä kouluratsastushan on tanssia -paritanssia.
    Ja kyllä, silloin 11v kirppuna olisi halunnut vain hypätä niitä esteitä, koska se oli mielestäni niin helppoa -eihän siinä tarvinnut kuin ohjata esteelle. Erehdyin mainitsemaan asian silloiselle ratsastuksenohjaajalleni. Palautteessaan asiasta oli kieltämättä enemmän risuja kuin ruusuja..:-D
    Silloinen käytössäni ollut poni, V.K. Fallas kutsumanimeltään "Raivo".... sai minut kiinnostumaan enemmän koulusta kuin esteistä, sillä poni oli enemmän kouluponi, vaikka hyppäsikin hyvällä tekniikalla. Totta kai jatkoin hyppäämistäkin, sillä se tekee hyvää kouluratsastajallekin, kuin hevoselle. Huomasin myös, että menestyin paljon paremmin kouluratsastus- kuin esteratsastuskisoissa. Useat putoamiset esteillä toivat epävarmuutta, ja olen kova sähläämään esteillä :-D Osasyy koulupainotteisuuteen oli varmasti sekin, että ratsastuskoulu oli enemmän koulupainotteisempi.
                                Edesmennyt V.K. Fallas c.Henna Hara
   Musiikkipainotteisuuden vuoksi minua ovat kiehtoneet mm. kouluratsastuskürit. Ei ole ihmekään, että kouluhevosia nimetään kuuluisien säveltäjien mukaan; Chopin, Mozart, Sibelius etc.. Kun musiikki on hevoselle sopiva, yhteistyö saumatonta, niin tuloksena on kaunis taide-esitys. Niin, ehkä suurikokoiselle ja raskasrakenteisemmalle hevoselle ei kannata valita jotain Chopinin herkkää pianomusiikkia..
Melissan eli "Keltsin" kanssa leikkimielisessä pukuratsastuskürissa kesällä 2014 c.Anni Karjalainen
    Ketkä ovat hyviä kouluratsastajia, ketkä ovat esikuviani? Senioreista totta kai Kyra. Lisäksi Nipsu, Stella ja Emma Kanerva muun muassa. Junioreista Ella Paloheimo, Mea Packalen ja Susanna Therman. Jos oppii helposti katsomalla toisten ratsastusta, suosittelen katsomaan heidän menoaan Youtubessa!

Nähdään ensi postauksessa, tsau