Hevoset ovat kaikki erilaisia ja tarvitsevat siksi juuri sille yksilölle tarvittavan verryttelyn. Verryttely aloitetaan luonnollisesti käynnissä. Vapaata käyntiä olisi hyvä mennä vähintään 5min. Itse aloitan sen jälkeen yleensä melko pitkällä ohjalla käyntiverkan, jossa taivuttelen, väistätän ym. hevosta. Sen jälkeen aloitan raviverkan, jossa hitaammalla hevosella ratsastan ravia reilusti eteen pitkällä sivulla. Lisäksi väistätän loivasti, taivuttelen -samaa kuin käynnissä. Nopeammin lämpeämmällä hevosella teen verkkaa yleensä suurella keskiympyrällä taivutellen.
Pojun kanssa aloitan laukkaverkan aina kevyessä istunnassa. Annan sen laukata melko pitkällä ohjalla isoa, ilmavaa laukkaa. Saatan tehdä kahdeksikkoa, jossa vaihdan laukan ravin kautta/askeleessa. Laukkaverkan jälkeen lyhennän ohjia, ja aloitan taas käynnissä vaatien hevoselta yhä enemmän, saman ravissa keventäen, laukassa jo istun alas. Muilla hevosilla jätän tämän 'välivaiheen' yleensä välistä, mutta Pojun ollessa suuri, 'hitaasti syttyvä' hevonen, se tarvitsee riittävän verryttelyn.
Riittävän lämmittelyn jälkeen aloitan nimenomaan Pojun kanssa vielä herättelemällä sitä ravissa väistättäen jo reilummin, tekemällä käynti-ravi ja ravi-laukkasiirtymisiä, joilla saan takajalat aktivoitua. Ainiin, mulle tuli tällä viikolla koulusaappaat... Siitä enemmän seuraavassa postauksessa;)
Kuva havainnoillistaa hyvin avointa muotoa, jossa hevonen venyttee selkäänsä, niskaansa ja kaulaansa. Loppuverkassa hevonen saisi venyttää kaulaansa vieläkin alemmas.
Ei näin... Vaikka todellisuus on melko usein tätä luokkaa.. :D
Esimerkkivideo verryttelystä.



Ei kommentteja:
Lähetä kommentti